Next Magazine
Image default
Aanbiedingen

Moderne methoden voor klantsegmentatie. Marketingprofilering

web app development

In onze tijd, in het tijdperk van digitale en actieve online verkoop, wordt het steeds moeilijker om een ​​koper geïnteresseerd te krijgen in de aankoop van een product of dienst. SMM-specialisten, marketeers, targetologen segmenteren kopers op basis van sociaal-demografische parameters: geslacht, leeftijd, woonplaats, hobby’s, inkomen, etc. Tegelijkertijd, zoals de praktijk laat zien, houdt deze methode geen rekening met de individuele psychologische kenmerken van kopers, maar onder klanten van dezelfde generatie en met ongeveer hetzelfde inkomen, zijn er verschillende consumenten die verschillende benaderingen hebben bij het kiezen van een product of dienst en ook rekening houden met de verschillende kenmerken ervan. voor een nauwkeurigere segmentering van kopers op basis van levenswaarden, de meest bekende merken zoals Apple, Mercedes, Johnson & Johnson , Red Bull, Lego gebruiken een classificatie op basis van de segmentatie van cliënten naar psychotype. Onder hen wordt ook de profileringstechniek ‘7 persoonlijkheidstypen’ of ‘7 radicalen’ gebruikt. Profilering (Engels ‘profiel’ – profiel) is een reeks psychologische methoden voor het beoordelen en voorspellen van menselijk gedrag gebaseerd op de analyse van gedragskenmerken, uiterlijk, voorkeur tenias voor rust en werk, evenals non-verbaal en verbaal gedrag. Uit de hele reeks waarden van een bepaald type persoonlijkheid worden de waarden geselecteerd die een kruising hebben met een product of dienst. Daarna vormen deze kruispunten de basis van merkwaardepositionering, het opstellen van een verkoopstrategie, het schrijven van commercials, artikelen, posts en het maken van een website of landingspagina. Als de reclameboodschap wordt gemaakt in overeenstemming met deze sleutel, dan ervaart de koper deze als zijn eigen, reeds lang bestaande, begrijpelijke en volledige aanvaarding, waardoor hij een keuze maakt ten gunste van dit product of deze dienst.

Er zijn zeven soorten klanten:

  1. Demonstratief
  2. Hypertensief
  3. Angstig
  4. Paranoïde
  5. Controlerende
  6. Emotief
  7. Creatief

Demonstratief

Voor dit type is de belangrijkste status – ze willen overal bij merken betrokken zijn: restaurants, resorts, auto’s, kleding, diensten, enz. Zulke mensen worden in de regel aangetrokken door advertenties met beroemde acteurs, popsterren. Ze doen uitsluitend aankopen door degenen die hun status benadrukken en tot een high society behoren. Als in de advertentie staat dat een bekende persoonlijkheid uit de showbusiness een product of dienst gebruikt, dan neemt de kans op het kopen van dergelijke typen toe. Niet minder belangrijk voor hen is de exclusiviteit en esthetiek van het uiterlijk van de gekochte producten. Het is wenselijk om producten te maken met originele namen en pakkende verpakkingen.

Woorden en berichten die voor dit type in marketing moeten worden gebruikt: “uniek”, “exclusief”, “nr. 1”, “status”, “merk”, “nieuwigheid”, trend “,” hit van het seizoen “,” modieus “enz. .P.

Een goed voorbeeld van een merk dat een demonstratief type koopt, is Apple, Parker, Porsche.

Hypertensief type

Zulke mensen onderscheiden zich door hyperactiviteit en een goed humeur, ze waarderen in het leven allereerst plezier in al zijn uitingen: van rust, communicatie, avontuur, enz. Hyperthymes zijn echter niet in staat tot langdurige routinehandelingen en het uitvoeren van eentonige taken. Dit is een spontaan type koper. Daarom is het in reclamecampagnes het beste om ze te noemen voor avontuur, nieuwe en heldere emoties.

Woorden en boodschappen die in marketing zouden moeten worden gebruikt: “avonturisme”, “passie”, “smaak van het leven”, “levendige emoties”, “we leven een keer”, enz.

Een voorbeeld van een merk dat zich op dit persoonlijkheidstype richt, is RedBull.

Angstig type

In tegenstelling tot het hyperthymische persoonlijkheidstype, begint angstig te twijfelen aan zijn actie vanaf het allereerste begin: of het nu gaat om druk of mislukking, en de persoon raakt buiten de orde Deze mensen gaan zelden tot het uiterste en in het leven hechten ze vooral waarde aan stabiliteit; ze zijn conservatief van aard. Familiewaarden, familie en een gevoel van stabiliteit zijn belangrijk voor hen. Dit type wordt sterk beïnvloed door adverteren met behulp van buzz-marketingtechnologie, dat wil zeggen advertenties op basis van het principe van “mond-tot-mondreclame” en productplaatsing – native advertising die een gevoel van kalmte en veiligheid oproept. In advertenties is het ook redelijk om rationele RTB-factoren (Reason toBelieve) op te nemen die de geloofwaardigheid van het merk veroorzaken.

Woorden en berichten die in advertenties moeten worden gebruikt: “veiligheid”, “betrouwbaarheid”, “stabiel”, “gezinswaarden”, “tradities”, enz.

Een voorbeeld van een merk dat gepositioneerd is voor dit type persoonlijkheid is Ikea.

Paranoïde type

Een actief verlangen om hun doelen te bereiken en de persoonlijke effectiviteit te vergroten, is een onderscheidend kenmerk van dit type. Deze mensen hebben hoge energiereserves, waardoor ze multitasken en zeer efficiënte werknemers zijn. Ze zijn in staat complexe problemen op te lossen die een sterk karakter vereisen. Zulke mensen zullen aanvaardbaar zijn om reclame te maken voor goederen en diensten die tijd en moeite besparen, en daardoor dit type persoon effectiever maken.

Woorden en berichten: “status”, “comfort”, “verwezenlijking van doelen”, “eerste”, “leider”, enz.

Een voorbeeld van een merk dat zich op dit persoonlijkheidstype richt, is Rolex.

Controlerende type

Zulke mensen zoeken in hun manifestaties macht en beïnvloeden mensen. Het is voor hen belangrijk om alles onder controle te houden: ook de gevoelens en emoties van anderen. In de gekochte goederen waarderen ze de prijs-kwaliteitverhouding en doen ze zelden impulsieve aankopen, dus het is belangrijk dat het controlerende type de waarde en voordelen van het product of de dienst laat zien, en ook de nodige tijd geeft om een ​​beslissing te nemen. Zulke mensen nemen beslissingen op basis van feiten, dus u moet in uw advertenties niet veel bijvoeglijke naamwoorden gebruiken die een product of dienst beschrijven.

Woorden en boodschappen: “betrouwbaarheid”, “voordelig aanbod”, “besparing”, “korting”, “voordeel”, “kwaliteit”, enz.

Een voorbeeld van een merk dat de voorkeur geniet van dit type is Mercedes.

Emotionele type

Bij dit type prevaleren spirituele waarden boven materiële. Deze mensen streven naar harmonie met zichzelf en de wereld om hen heen; van nature hebben ze de neiging om empaten en estheten te zijn. Voor zulke mensen zijn familierelaties, wederzijds begrip met kinderen en echtgenoten en liefde voor anderen van bijzonder belang. Ze zijn niet geneigd tot onnadenkend geldverspilling en gaan spontaan verder dan het gezinsbudget. De inhoud van de reclamecampagne moet een beroep doen op positieve emoties, responsieve gevoelens en sympathieke uitingen. Voor hen, maar ook voor het verontrustende type, is productplaatsing effectief: native advertising.

Woorden en boodschappen: “zorg”, “liefde”, “harmonie”, “voorzichtig”, “familie”, “vrede”, enz.

Voorbeelden van favoriete merken van het emotionele type zijn Johnson & Johnson, Dove, Evian.

Creatief type

Voor dit soort mensen zijn de meest significante creativiteit, het vermogen om iets met je eigen handen te creëren, een verlangen naar alles wat nieuw en onbekend is. Zulke mensen denken niet-standaard in alledaagse dingen, ze zijn onafhankelijke innovators, gefocust op het proces, niet op het resultaat. Uiterlijk voor hen, in tegenstelling tot het demonstratieve type, doet er niet toe, dus verpakking en marketing van het product zullen niet het doel worden, maar een mooie oplossing en concept is het zeker. Creatief type – een directe koper van huis- en tuinartikelen, handgemaakte cursussen, producten die onafhankelijk kunnen worden ontworpen, enz. U kunt advertenties gebruiken met behulp van productplaatsingstechnologie – native advertising of directe reclame, waarbij de koper zal zien dat het product creatief is en dit nodig heeft maximale betrokkenheid.

Woorden en boodschappen die in advertenties gebruikt moeten worden: “doe het zelf”, “nieuw”, “onbekend”, “creativiteit”, “onbekend”, “fantastisch resultaat”, “geheim”, enz.

Een voorbeeld van een merk dat zich op dit persoonlijkheidstype richt, is Lego.

Na elk van de typen te hebben overwogen, kunnen we concluderen dat het voor het opbouwen van een competente marketingcampagne en daaropvolgende transactie noodzakelijk is om een ​​waarde en emotionele band tussen het merk en de koper te creëren. Dat is de reden waarom de mogelijkheid om in advertenties die individuele aanbiedingen weer te geven die de levensstijl van de koper kruisen, het belangrijkste is dat professionele specialisten kan onderscheiden en kan leiden tot een succesvolle marketingcampagne.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

web developer

https://webdevelopmentapp.com/nl/development.html