Laden...

Hoe te onderhandelen en te krijgen wat je verdient

Inhoudsopgave:

Velen van ons beseffen dat de werkplek bestaat uit een verscheidenheid van verschillende persoonlijkheidstypes. We zijn allemaal uniek en brengen verschillende dingen naar de tafel. Bepaalde karaktereigenschappen worden echter nog steeds gerespecteerd, vooral in de kantoorcultuur. Nu open kantoren de norm zijn en veel vergaderingen uitmonden in een wedstrijd ‘wie het hardst kan schreeuwen’, staan luidruchtige persoonlijkheden en zij die bereid zijn hun mond open te doen vaak in het middelpunt. Herken jij jezelf hier niet in? Dan is loopbaan coaching misschien iets voor jou.

 

Man en vrouw aan het onderhandelen

We zien zelfs dat dit van invloed is op de loonkloof tussen mannen en vrouwen. Hoewel daar meerdere oorzaken voor zijn, suggereert onderzoek dat het op zijn minst gedeeltelijk te wijten zou kunnen zijn aan het feit dat mannen vaker onderhandelen – of het nu gaat om een hoger salaris, een grotere bonus of een grotere loonsverhoging.

Afgezien van het geslacht kun je op het werk veel aan zelfvertrouwen, zelfverzekerdheid en je mond open doen. Dit betekent niet dat je je persoonlijkheid moet veranderen of de luidruchtigste persoon in de kamer moet worden. Het gaat erom dat je jezelf en je werk waardeert, dat je niet bang bent om te vragen wat je verdient en dat je erkent dat je misschien moet onderhandelen om te krijgen wat je wilt.

Als we het hier hebben over onderhandelen en krijgen wat je verdient, bedoelen we niet alleen meer geld. Misschien wil je meer flexibele werktijden, of een verschuiving in de verantwoordelijkheden binnen je functie. Wat het ook is dat je wilt, begrijpen hoe je moet onderhandelen is essentieel en een loopbaancoach kan jou hierbij helpen.

Laten we eens nader kijken naar onderhandelen en een aantal stappen die je kunt nemen om je zekerder te voelen de volgende keer dat je vraagt om wat je verdient.

 

Waardeer jezelf en je behoeften

Dit is waar het allemaal begint. De kern van vragen om wat je verdient, is geloven dat je het überhaupt verdient. Begin met het opschrijven van een lijst van al je prestaties op het werk, wat heb je te bieden in jouw specifieke werkomgeving? Probeer er een gewoonte van te maken om positieve feedback te noteren of zelfs een e-mail map ‘feedback’ bij te houden waarin je die kunt bewaren. Dit zal je herinneren aan de geweldige dingen die je hebt gedaan en je zelfvertrouwen een boost geven.

Denk na over waarom je vraagt om wat het ook is waar je om vraagt. Wat voor verschil zal het maken in je leven? Waarom is het belangrijk voor je? Hoe zal het andere mensen in je leven beïnvloeden? Dit zal je helpen je behoeften te waarderen en je eraan herinneren dat ze belangrijk zijn.

 

Identificeer alle beperkende overtuigingen die je kunnen tegenhouden

Als je nog steeds terughoudend bent om te vragen wat je wilt, bedenk dan of er misschien een beperkende overtuiging is die je tegenhoudt. Heb je in het verleden slechte ervaringen gehad toen je je mond open deed? Graaf diep en laat deze gevoelens naar boven komen. Als je dit moeilijk vindt, dan kan een life coach jou hierbij ondersteunen. Als je dit gedaan hebt, kun je deze overtuigingen zien voor wat ze zijn – overtuigingen, geen feiten. Probeer een alternatief verhaal te creëren (dit kan in de vorm van affirmaties) om je hersenen te helpen nieuwe verbindingen te maken door middel van een positieve overtuiging.

Als je merkt dat je moeite hebt met dit deel van het proces, kan het nuttig zijn om met een coach te werken om je te helpen vertrouwen en eigenwaarde op te bouwen.

Bereid je voor

Als je voelt dat je klaar bent voor je gesprek, is het tijd om het in de agenda te zetten en wat tijd te besteden aan planning. Herinner jezelf eraan wat je vraagt en waarom (schrijf het op) en bedenk dan wat belangrijk is voor de andere persoon. Welke doelen of doelstellingen heeft hij of zij? Hoe zullen de veranderingen die je voorstelt hen beïnvloeden?

In plaats van met één voorstel te komen, kunt u een mindmap gebruiken om een aantal creatieve oplossingen voor het huidige probleem te bedenken die zowel voor u als voor de ander zullen werken (indien mogelijk). Misschien wil je ook wat gegevens of bewijsmateriaal verzamelen om je zaak te ondersteunen, alles wat de ander zal helpen je verzoek te begrijpen en waarom je het verdient.

 

Luister naar hun standpunt

Vergeet niet dat onderhandelen tweerichtingsverkeer is. Luister goed naar wat de ander zegt en stel vragen. Als zij bijvoorbeeld zeggen dat iets niet mogelijk is, vraag hen dan om uit te leggen waarom. Dit zal je ofwel helpen om hun standpunt te begrijpen en een kans bieden om een andere oplossing aan te bieden, of ze zullen geen verweer hebben en je kunt een beetje harder duwen op het oorspronkelijke verzoek.

 

Tags:

Hier zijn enkele gerelateerde berichten

Het idee om op latere leeftijd van carrière te veranderen, kan in eerste instantie ontmoedigend lijken. Toch is het omscholen naar de zorg op latere

De zorgsector staat voor grote uitdagingen. De werkdruk is hoog, het aantal zorgbehoevenden stijgt en er is een tekort aan personeel. In deze dynamische en

In een wereld waar de drukte van alledag ons welzijn vaak op de proef stelt, is het van cruciaal belang om zorg en aandacht aan

Ziekenhuizen hebben verschillende soorten kamers, elk met een unieke functie en ontwerp om gezondheid en herstel te bevorderen. Van de hectische spoedeisende hulp tot de

Op welke manier kan ACT coaching helpen bij een trauma ACT is een vorm van therapie die steeds populairder wordt. ACT verschilt sterk van bijvoorbeeld

Meer Leads Genereren: De Impact van een Sales Coach In de wereld van sales zijn leads de levensader van je bedrijf. Ze zijn potentiële klanten

Waar Op te Letten Als Je Op Vakantie Gaat  Een vakantie is een tijd om te ontspannen en je te ontdoen van de dagelijkse stress.

Als het gaat om loopbaan stabiliteit, is de gezondheidszorg een van de beste industrieën om in te werken. Met een steeds toenemende vraag naar medische

Bij een ohrtopedische schoenmaker ben je verzekerd van een team van professionele schoenmaker die specifiek voor mensen met voetproblemen, schoenen op maat kunne produceren. Daarbij

Een kaakontsteking is een aandoening waar verrassend veel mensen mee te maken krijgen. Een kaakontsteking is echter niets meer dan een bacteriële infectie, wat betekent

Goed verzekerd zijn voor zorgkosten betekent niet automatisch een hoge zorgpremie. Zorgverzekeraar Salland bewijst dit jaar in jaar uit. Bij ons kunt u altijd rekenen

Klinisch redeneren voor verpleegkundigen Voor verpleegkundigen is communicatie en de juiste verantwoordelijkheid (over)dragen ontzettend belangrijk. Dit ‘klinisch redeneren’ vormt de basiscompetentie voor alle verpleegkundigen. Door