Hoe kan een design thinking workshop bijdragen aan het klantbehoud van een organisatie?

Nextmagazine

Er zijn erg veel bedrijven die hun best doen om hun huidige klanten zoveel mogelijk te behouden. Dat is natuurlijk erg slim aangezien je op die manier als bedrijf veel meer vaste klanten kunt krijgen. Op de lange termijn heb je veel profijt bij het hebben van vaste klanten voor je organisatie. Dat komt doordat je dan klanten hebt die alsmaar terug blijven kopen. Dit is op de lange termijn natuurlijk een stuk fijner voor het bedrijf. Je hebt dan immers niet alleen maar klanten die slechts één keer een product bij je kopen of gebruik maken van je diensten. Om die reden is het erg belangrijk voor bedrijven om te proberen om zo veel mogelijk vaste klanten te behouden.

Vaste klanten

Wanneer je als bedrijf meer moeite wilt doen om vaste klanten te behouden, kun je allerlei manieren gebruiken om dit voor elkaar te krijgen. Welke manier het best werkt voor jouw bedrijf is afhankelijk van een hoop verschillende factoren. Sommige bedrijven kiezen er voor om een actie te doen waar vaste klanten een hoop voordeel mee kunnen behalen. Dat werkt bij het ene bedrijf veel beter dan bij het andere. Het is namelijk erg verschillend of zo’n actie bij de doelgroep van het bedrijf aanslaat of niet. Soms is het vrij logisch dat een actie niet werkt, maar in sommige gevallen is het erg opvallend dat er geen vaste klanten blijven ondanks een goede actie om dit te bereiken. Doordat sommige acties gewoon geen effect hebben bij de doelgroep van een bedrijf is het belangrijk om goed na te denken over manieren waarop je vaste klanten kunt behouden. Natuurlijk is het allereerst erg belangrijk om er voor te zorgen dat je producten of diensten van de hoogst mogelijke kwaliteit zijn. Dat komt doordat stap één in het behouden van klanten is dat je moet zorgen dat je klanten tevreden zijn. Op die manier zorg je er voor dat de kans dat zij terug zullen komen wanneer zij nog eens behoefte hebben aan jouw product of dienst.

Design thinking

Er zijn veel bedrijven die ondanks het feit dat hun producten of diensten van goede kwaliteit zijn toch weinig vaste klanten weten te genereren. Dat kan door allerlei verschillende redenen komen, maar veel bedrijven weten niet goed hoe dit in hun geval komt. Het kan dan helpen om je meer te verdiepen in de behoeftes van je klant. Op die manier kun je er voor zorgen dat je een beter beeld krijgt van de producten of diensten die jouw klanten graag zouden willen van jouw bedrijf. Dit kan ervoor zorgen dat je ineens allerlei nieuwe vaste klanten krijgt. Je kunt daarvoor een design thinking workshop volgen op werk. Dat is vaak erg nuttig aangezien je je dan verdiept in de behoeftes van de klanten van jouw bedrijf. Tijdens een design thinking sessie ga je daar dieper op in en bedenk je ook nieuwe producten of diensten die beter aansluiten bij de behoeftes van de klanten.