Ga je met jouw website de Duitse markt betreden of wil je je internationale footprint vergroten? Dan is een internationale SEO strategie een must! Hiermee zorg je ervoor dat gebruikers van zoekmachines sneller op jouw website belanden. Om ervoor te zorgen dat de juiste doelgroep jouw website bezoekt, is het belangrijk dat de zoekmachines weten welk land of welke taal je wil targeten. Zoals iedere marketeer weet, staat de techniek van een website aan de basis van een goede organische vindbaarheid. In dit artikel delen we de beste tips op het gebied van internationale SEO.
Gebruik geen subdomeinen, maar subfolders
Als je als website zijnde gebruikt maakt van één of meer subdomeinen, worden deze websites door zoekmachines gezien op zichzelf staande websites. Een groot nadeel hiervan is dat al deze verschillende websites niet dezelde waarde delen. Dit komt doordat de inkomende links die worden ontvangen, niet worden gedeeld. Dit probleem kan je oplossen door subfolder te gebruiken. Bijvoorbeeld: website. Hierdoor profiteert de subfolder wel mee van de linkwaarde die dit domein heeft. Bekijk dus samen met jouw webbouwer of het mogelijk is om je website naar deze site structuur te migreren voor een optimale internationale SEO.
De migratie
Als je de waarde van de oude pagina’s wil behouden, moeten de url’s uit de subdomein structuur op de juiste manier worden geredirect maat de identieke pagina’s in de subfolders. Je kan aan een zoekmachine aangeven dat url’s permanente redirect zijn, door de statuscode 301 mee te geven. De waarde van de oude url wordt dan doorgegeven aan de nieuwe url. Maar hoe zit het met .eu-subdomeinen? Waar moet je die naar linken? Dit subdomein is niet direct gekoppeld aan een land. De enige optie die je hebt, is het het subdomein te redirecten naar de www.-versie van de site. Op de www.-versie krijgt de bezoeker dan een zogenoemde ‘splashpage’ te zien.
Splashpage
Hierboven benoemde we het al even kort, een splashpage. Maar wat is dat precies? Een splashpage is een handige landingspagina voor jouw website. Daar komen gebruikers en zoekmachine bots op voordat ze je daadwerkelijke homepagina bezoeken. Je zal namelijk via een splashpage de bij jou passende land- en taalcombinatie moeten kiezen. Een voordeel hiervan is dat de bezoeker zeker op de juiste pagina zal belanden. Een splashpage is dus zeer belangrijk voor een goede internationale SEO.
Gebruik alternate url’sDoor zoekmachines worden de kenmerken rel=”alternate” hreflang=”x” gebruikt om de juiste land- en taalcombinatie te weergeven in de SERP. De alternate url vertelt zoekmachines ook wat de relatie is tussen de meerdere taalvarianten van website. Wanneer er meerdere taalversies beschikbaar zijn van een site, moet elke taalpagina alle verschillende taalversies in code identificeren. Inclusief de taalversie van de pagina zelf. Google consoleHet is van belang om alle specifieke landen waar je je op richt, los toe te voegen in Google Search Console. In Search Console kan je per subfolder aangeven wat de beoogde land- en taalcombinatie is. Hiermee kan je ook interessante informatie per land winnen in plaats van over het gehele domein. Internationale linkbuildingNa het migreren van de website op de juiste manier wordt het tijd om een kwalitatief backlink profiel en autoriteit op te bouwen. Dit kan middels internationale linkbuilding gedaan worden. Wil je linkbuilding in Duitsland uitvoeren maar heb je zelf geen Duits netwerk? Besteedt het linkbuilding dan uit aan een bureau dat gespecialiseerd is in internationale zoekmachine optimalisatie. |