Verandering is overal. We ontkomen er niet aan in ons dagelijks leven en de dagelijkse bedrijfsvoering. Zelfs als we niet willen of juist hard meewerken aan verandering, het blijft een uitdaging. In bedrijven veranderen zaken ook regelmatig. Dit kan te maken hebben met een nieuwe directeur of manager, nieuwe kennis en kunde of nieuwe veranderingen van buitenaf. De meeste verandertrajecten in een bedrijf mislukken. Verandermanagers stellen zelfs 70%. Hoe dit komt en hoe je het wel zou moeten aanpakken, lees je in dit artikel. VeranderingenVeranderingen gaan niet vanzelf en aangezien het merendeel van de mensen niet snel openstaat voor aanpassingen, werkt dat niet mee. Bij een organisatieverandering zijn meerdere personen, belangen, emoties en gewoonten betrokken. Hierdoor komt het voor dat iedereen een andere kijk heeft op de reorganisatie. Waar gaat het mis?Keyword voor problemen tijdens veranderprocessen is (een gebrek aan) communicatie. Dit kan de communicatie vooraf zijn, over het hoe en waarom van de veranderingen. Ook kan het voorkomen dat er tijdens het traject niet voldoende en juist wordt gecommuniceerd over de (nieuwe) manier van werken. Wanneer de vragen, onzekerheid en onduidelijkheid onderling in het bedrijf toenemen, zal de weerstand alleen maar groter worden. Communicatie is dus het belangrijkste. Maar wat is goede communicatie tijdens zo’n traject? Juiste communicatieWat nu precies juiste communicatie is, kan voor ieder bedrijf anders zijn. Er zit een groot verschil in de communicatie die geschikt is voor een klein bedrijf en de communicatie binnen een grote multinational. Daarnaast is het belangrijk waar de ideeën voor verandering vandaan komen. Wanneer dit van de hogere directie is en de manager het moet uitvoeren, kan er ruis en onduidelijkheid ontstaan. Wie het plan heeft, wie de uitvoering heeft en wie met elkaar communiceert, is van groot belang voor het succes van het verandertraject. VerandermanagementCommunicatie is de basis, maar eigenlijk slechts een onderdeel van de problematiek rondom veranderingen. Wel is het zo dat de rest van de problemen veelal voortkomen uit deze basis. Wanneer het voor jezelf een te grote uitdaging is, is professioneel verandermanagement een goed idee. BV Plan B is bijvoorbeeld een bedrijf die je hierin bijstaat. Zij begeleiden verandertrajecten, maar kijken ook achteraf met je mee waar het mis is gegaan en wat je anders kunt doen. Het is dus nog niet te laat! |
