Veiligheid op en om de werkvloer voorop

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Een bekende uitspraak. Sommige fouten zijn groter dan de anderen en sommige fouten laten meer gevolgen achter. Zo kunnen fouten zich openbare in de financiën, emoties, maar ook de veiligheid. Dit zijn natuurlijk allemaal zaken die je wilt voorkomen. Ook is het mogelijk dat andere onverwachte gebeurtenissen zich voordoen, waardoor de veiligheid in gevaar komt. Dit artikel gaat in op de veiligheid op en om de werkvloer. Voor iedere branche of tak zijn er dingen waar je op kunt en moet letten om dit te waarborgen. Wij hebben een aantal belangrijke aandachtspunten voor je op een rijtje gezet. 

Een vluchtroute 

Je wilt er natuurlijk niet aan denken, maar het kan voorkomen dat er brand is in het gebouw waarin je werkzaam bent of dat er een andere reden is waarom je de gewone in- en uitgangen niet kunt gebruiken. Om die reden is het te allen tijde belangrijk om een vluchtroute en nooduitgang te hebben. Zorg ervoor dat deze route en deuren bij iedere (nieuwe) werknemer bekend zijn. 

Hulpmiddelen bij nood 

We zijn het steeds meer verplicht om bepaalde hulpmiddelen binnen het bedrijf te hebben, die hulp bieden bij nood. Hiermee waarborg je de veiligheid. Zo is het belangrijk om in geval van brand de beschikbaarheid te hebben over een brandblusser en blusdeken. Doet zich een medisch noodgeval voor? Naast de EHBO-doos als basis, is ook een AED-apparaat van belang. Dit apparaat kan worden gebruikt bij een hartstilstand en kan bij snelle inschakeling daadwerkelijk levens redden. Het is niet verplicht, maar wel zeker aan te raden. Wederom is het van belang dat iedereen binnen het bedrijf deze hulpmiddelen weet te vinden. 

Kennis en kunde

Ten slotte is het van belang dat je binnen je organisatie mensen hebt die in geval van nood of andere situaties weten wat ze moeten doen. Denk hierbij in ieder geval aan een BHV-cursus, maar ook sociale hygiëne in de horeca en een VCA examen voor mensen in de bouw of fabrieken. Kap Opleidingen kan je hier gegarandeerd meer informatie over geven. Aanwezige kennis en kunde draagt in eerste instantie al bij aan het gevoel van veiligheid. 

Kortom, veiligheid staat voorop. Altijd. Zorg ervoor dat jouw werknemers zich veilig voelen, veilig kunnen werken en in noodsituaties veilig weten te handelen.