Marketing in een nieuwe tijd

Marketing speelt sinds het begin van de 20e eeuw een steeds grotere rol. Dankzij de industrialisatie en de opkomst van het kapitalisme groeit het aantal bedrijven gestaag en is marketing een belangrijk onderdeel geworden van de wereldwijde industrie waarin bedrijven kopers proberen aan te trekken door middel van gelikte marketing campagnes die ervoor moeten zorgen dat kopers bij hen kopen en niet bij een concurrent. In het begin werd dit vaak gedaan door middel van posters en advertenties in kranten omdat de televisie, het internet en de radio nog niet zo groot waren als dat ze nu zijn. Later, toen deze platformen een grotere rol kregen verplaatste de marketing zich van regionaal naar een landelijk en uiteindelijk steeds internationaler niveau. Tegenwoordig bedekken grote marketingcampagnes de hele wereld, kijk bijvoorbeeld maar naar de reclames van Heineken en McDonalds.

De meest recente ontwikkeling in marketing richt zich op het online gedeelte. Ondanks dat offline marketing nog steeds een belangrijk onderdeel is van de marketing mix, kopen steeds meer consumenten hun producten online en wint men voornamelijk veel informatie op het internet. Hierdoor speelt marketing hier een steeds belangrijkere rol. Zo richten marketeers zich in toenemende mate op het optimaliseren van de online vindbaarheid van hun bedrijf zodat potentiele kopers sneller op hun website terecht komen.

Om de online vindbaarheid te vergroten wordt veel gedaan. Zo zijn bedrijven vaker actief op sociale media en wordt er online geadverteerd in zoekmachines en op andere kanalen zoals YouTube. Daarnaast richt online marketing zich ook op zoekmachine optimalisatie. Dit houd in dat marketeers hun best doen om hun website zo hoog mogelijk te laten eindigen in de zoekresultaten van zoekmachines om zo meer bezoekers te krijgen. Online marketing is de nieuwe marketing, en ondanks dat het al wat jaren bestaat, staat het nog altijd in zijn kinderschoenen.

http://www.e-conomy.nl/