4 tips om je klantenservice te verbeteren

Nextmagazine

Wanneer je ondernemer bent, of wanneer je bij een bedrijf werkt, is het logisch dat de klanten het allerbelangrijkste onderdeel van de onderneming zijn. Zonder klanten, zal je geen geld verdienen en zou je ook het bedrijf niet kunnen onderhouden. Om een goede band met je klanten op te bouwen, dien je een persoonlijke en professionele klantenservice te hebben. Maar hoe zorg je ervoor dat je de klantenservice kunt verbeteren? Dat is vaak namelijk makkelijker gezegd dan gedaan. In deze blog krijg je 4 handige klantenservice tips, waarmee je de klantenservice van je onderneming direct kunt verbeteren.

1. Zorg voor het beste personeel

De klantenservice is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Dit is het aanspreekpunt waar klanten met vragen of klachten terecht komen. Het is dan ook belangrijk dat de klant op de juiste manier te woord wordt gestaan en dat er direct naar oplossingen wordt gezocht. Kies warme, empathische werknemers uit voor de klantenservice. Wanneer klanten zich gehoord voelen, zullen ze een negatieve ervaring minder lang onthouden.

2. Start met een sterke basis

Zorg ervoor dat je klantenservice personeel met goede software uit de voeten kan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Customer Service software. Dit maakt het werk van de klantenservice makkelijker en fijner om te doen. Daarnaast kunnen gesprekken of klachten direct opgeslagen worden in het systeem. Zo weten nieuwe werknemers wat er speelt en kunnen ze terugkijken welke oplossingen voor nieuwe problemen eerder zijn gebruikt.

3. Kies voor een persoonlijke aanpak

Het werkt altijd beter om klanten persoonlijk te benaderen. De klantenservice dient uit te stralen dat ze voor iedere klant alle tijd nemen, die nodig is om een vraag te beantwoorden of een probleem op te lossen. Het is voor de klanten fijn om zich niet als een nummertje behandeld te voelen, maar echt als persoon. Daarnaast is iedere vraag of klacht uniek, wat ook een unieke aanpak vereist.

4. Zorg voor een optie om aan feedback te komen

Soms vragen bedrijven je na een contactmoment met hen of je ze wil laten weten wat je van het gesprek vond. Op die manier leert het bedrijf wat er goed gaat bij de klantenservice en waar klanten nog tegenaan lopen. Feedback is erg waardevol, aangezien je dan je klantenservice geheel op de wens van je klanten kunt gaan opstellen. Wanneer je dit goed doet, krijg je meer tevreden klanten en zal je bedrijf organisch groeien.